Del 2: avfall – besöket på Kolmården

Del 2 i Bästa världen är alltid ett besök där vi binder ihop det lokala perspektivet med det globala. Årskurs 5 besöker Kolmårdens djurpark och lär sig om hur våra konsumtionsmönster påverkar andra delar av världen.

Inför besöket

För att ge alla elever en oförglömlig dag på Kolmården, förbered er genom att:

  • Ta med utflyktsmat. Åkattraktioner, restauranger och kiosker är stängda så se till att ta med utflyktsmat som inte behöver värmas utan kan ätas som den är. Skolan beställer själva matpaket åt eleverna. Lunchen är i första hand planerad att ätas vid lekområdet Kulmården.
  • Ta med mellanmål. För att hålla energin på topp under dagen rekommenderar vi att eleverna har med sig något att äta på fikarasten kl 9:45.
  • Ta kläder efter väder. Klassen kommer vara utomhus hela dagen. Därför är det viktigt att alla har kläder efter väder. Det kan också vara skönt att ha med sittunderlag, eftersom ni äter lunchen utomhus.
  • Parken är bara öppen för skolklasser. Därför välkomnar vi lärare och elever men det är inte tillåtet att ta med föräldrar eller vårdnadshavare.

Besöket

Dagen börjar kl 9:30 och avslutas kl 14:45. När ni kommer fram till Kolmården stannar bussen vid Vildmarkshotellets parkering. Gå upp till parkens entrégrind. Vid grinden blir ni välkomnade av personal från Kolmårdens utbildningsavdelning. Ni ska alltså inte ner till hotellet.

Er grupp blir tilldelad en siffra: 5, 6, 7 eller 8. Siffran anger vilket schema er grupp ska följa hela dagen. Tiderna i schemat kan ändras på grund av väder eller andra oförutsedda händelser.

09:30
Ankomst hotellentrén
09:45-10:00
Fika (Marine World)
10:05
Visning säl
10:25
Ministationer Marine World
11:30
Kolosseum – bajs i världen
11:45
Surikat - skärp
12:00
Visning savann
12:15 - 13:00
Lunch (Kulmården)
13:15
Asien - sopberget
13:40
Sydamerika - matsvinn
14:05
Elektroniskt avfall, frågestund och visning Soldatara
14:45
Hemfärd från hotellentrén

text

text

En del ord används under Kolmårdsbesöket som är bra att gå igenom med eleverna innan ni kommer till djurparken.

Art = En grupp djur som ser likadana ut och kan få ungar tillsammans. Exempel på djurarter är lejon, snöleopard, björn, schimpans, människa, älg, rådjur, vildsvin, ko, häst. Växter delas också in i olika arter på liknande sätt, fast vi säger inte att växter får ungar utan att de förökar sig. Det uttrycket kan även användas om djur. Exempel på växtarter är gran, tall, ek, asp, vitsippa, tussilago, blåbär, lingon.
Dräktig = Vara gravid, ha ungar i magen. När vi pratar om människor brukar vi säga gravid och när vi pratar om andra djur brukar vi säga dräktig, men det betyder samma sak.
Däggdjur = Djur som ger sina ungar di, alltså ger ungarna mjölk, och som andas luft med lungor. De allra flesta däggdjur har päls eller hår och föder levande ungar. Exempel på däggdjur är lejon, tiger, varg, björn, kamel, zebra, elefant, noshörning, delfin, säl, schimpans, människa.
Ekosystem = Allt levande (t.ex. djur, växter, svampar och bakterier), allt som inte är levande (t.ex. jord, vatten och berg) och alla näringsämnen som finns i ett område bildar tillsammans ett ekosystem.
Global uppvärmning = Vår planet blir hela tiden lite varmare och det kallas global uppvärmning. En del av den uppvärmningen är orsakad av oss människor. Vi släpper ut ämnen som kallas växthusgaser, t.ex. när vi producerar energi med hjälp av fossila bränslen eller genom utsläpp från fabriker och transportmedel som flygplan och bilar. Växthusgaserna håller kvar värme från solen som annars skulle ha strålat ut i rymden så ju mer växthusgaser vi släpper ut desto varmare blir jorden.
Himalaya = Bergskedja i centrala Asien, där finns bl.a. världens högsta berg Mount Everest.
Klimatförändringar = Global uppvärmning leder till att klimatet på jorden förändras. När planeten blir varmare så kommer det leda till förändringar i temperatur, vind, regn och snö på olika platser på jorden. Det kallas klimatförändringar.
Livsmiljö = Ett område där ett djur eller en växt kan leva. För att ett djur eller en växt ska kunna leva där måste det finnas näring, vatten och tillräckligt skydd mot väder, vind och rovdjur.
Marin = Sådant som har med havet att göra.
Marina däggdjur = Däggdjur som lever i hav, t.ex. delfiner och sälar.
Näring = Ämnen som djur och människor behöver som finns i maten vi äter, t.ex. vitaminer, mineraler, proteiner, fett och kolhydrater. Även växter, svampar och bakterier behöver näring och får i sig det genom att ta upp det från jorden eller vattnet som finns runt omkring dem.
Näringskedja = En näringskedja beskriver hur näringsämnen sprids mellan olika växter och djur när de äter varandra. En växtätare äter växter och får i sig näring från dem. En köttätare äter andra djur och får i sig näring från dem.
Regnskog = Skog där det kommer minst 1500 millimeter regn på ett år. I Linköping kommer det ungefär 600 millimeter regn på ett år. I en regnskog är det varmt och fuktigt året runt och det finns många olika arter av djur och växter. Regnskogar finns i alla områden längs ekvatorn, mitt på jordklotet.
Revir = Ett område som ett djur eller en grupp djur bor i och som de försvarar mot andra djur.

Viktigt att tänka på

  • Besöket i Kolmårdens djurpark är en del i elevernas lärande och inte en nöjesresa.
  • Som lärare är du ansvarig för din grupp, så att eleverna håller ihop och är på rätt plats vid rätt tid.
  • På den här sidan ser du schema och en beskrivning av varje station. Det kommer också att delas ut till lärare när ni kommer till Kolmårdens djurpark. Respektera tiderna för respektive grupp så att alla får bästa möjliga upplevelse.
  • Eleverna får aldrig lämnas ensamma eller gå iväg på egen hand. De får på inga villkor klättra på staket eller på annat sätt utsätta sig själva eller andra för risker.
  • Som lärare är du ansvarig för att varje elev respekterar parkens regler samt visar respekt för djuren. Detta innebär till exempel att inte knacka på rutor eller mata djuren.