För dig som är pedagog

I år genomförs äntligen Bosse och Bettan på reningsverket igen – och nu är det även en del av Bästa världen. Här hittar du som pedagog information om vilka experiment ni ska göra innan studiebesöket, hur ni kan förbereda er och material som ni kan arbeta med efter.

Har ni gjort experimenten, men har mer tid innan ni kommer på studiebesök? Se gärna över materialet som finns under Bästa världen tema vatten. Det finns också material i högerkolumnen att ladda ner och skriva ut.

Innan studiebesöket

Innan ni kommer till oss på reningsverket önskar vi att ni gör två experiment och ser på ett videoklipp på ett annat experiment. Vill ni förbereda eleverna lite extra får ni gärna prata om reningsprocessen med eleverna.

Experiment 1: pappersexperimentet

Material som behövs:

  • Toalettpapper
  • Hushållspapper
  • Pappershanddukar
  • Tre stora genomskinliga bägare
  • Tre stavar för att röra runt
  • Vatten

Instruktioner för experimentet 

I experimentet kommer ni tillsammans att kolla skillnader på olika papperssorter i vatten. Låt eleverna hjälpa till med att hälla upp vatten i bägarna och lägga i olika sorters papper. Fråga eleverna om de vet vad det är för papper och vad man brukar använda det till.

  1. Häll upp vatten i tre olika bägare.
  2. Lägg i toalettpapper i den första bägaren och rör om.
  3. Lägg i hushållspapper i den andra bägaren och rör om.
  4. Lägg i pappershanddukar i den tredje bägaren och rör om.
  5. Låt eleverna berätta vad som händer (toalettpappret har tussat upp sig och det är för att det är gjort för att det inte ska bli stopp i avloppet när man spolar ner det).
  6. Ta upp och krama ur vattnet ur hushållspappret och pappershandduken.
  7. Förklara för eleverna vad som händer i toaletten om man spolar ner något annat än toapapper (det löses inte upp som toapapper gör och kan därför bilda stopp i ledningarna som är under marken).

Se när vår bajsolog Jenny utför experimentet

Acceptera kakor (cookies) för att se innehållet.

Experiment 2: sedimenteringsexperimentet

Innan eleverna gör experimentet – gör en egen blandning dagen innan så blandningen är klar innan eleverna gör experimentet. Då kan eleverna se vad som händer efter ett tag (vattnet är uppdelat i två sikt). Det är i steg 8 du kan ta fram den färdiga blandningen.

Material som behövs:

  • Genomskinlig bägare (som rymmer cirka 3 liter)
  • En stav för att röra runt
  • Senap (Johnny’s sötstark), några matskedar
  • Rapsolja eller olivolja, ett par matskedar
  • Potatismjöl, några matskedar

Instruktioner för experimentet 

Nu ska ni göra en egen version av den del i reningsprocessen som kallas sedimentering. Låt eleverna hjälpa till med att hälla i senap, olja och mjöl.

  1. Häll upp vatten i en bägare.
  2. Tillsätt lite senap och jämför det med bajs.
  3. Rör runt och förklara att det är så bajset ser ut i vattnet när det kommer till reningsverket.
  4. Tillsätt potatismjöl och jämför det med kemikalien som hjälper oss på reningsverket under sedimenteringen. Rör om igen med staven.
  5. Tillsätt lite olja och rör om igen.
  6. Nu ska vattnet få vila. På reningsverket vilar vattnet i en av våra bassänger. Det kallas för försedimentering.
  7. Ta fram den färdiga blandningen. Säg till eleverna att egentligen tar det här cirka tre timmar så därför har du förberett en färdig blandning.
  8. Låt eleverna berätta vad som händer (potatismjölet (kemikalien) har hjälpt senapen (bajset) att sjunka till botten. Oljan (fettet) ligger kvar på ytan, därför är det svårt att rena bort fett som kommer ner i avloppet och hamnar på reningsverket).

Vill ni prata mer om experimentet?

  1. Visste du att bajs, kiss och matrester blir till biogas? Det som ligger på botten och det mesta av fettet samlas ihop och förs till våra rötkammare och blir till biogas och biogödsel.
  2. Vad kan man använda biogas till? Biogas används som drivmedel för personbilar, lastbilar, bussar och sopbilar.

Se när vår bajsolog Jenny utför experimentet

Acceptera kakor (cookies) för att se innehållet.

Mikroorganismer

I reningsverkets bassänger finns små djur som kallas mikroorganismer. De är så små att man måste använda mikroskop för att kunna se dem. Ett mikroskop är ett slags förstoringsglas. Mikroorganismerna äter kiss, bajs, matrester och hjälper oss på reningsverket att rena vattnet. De små djuren är alltså de viktigaste i hela reningsprocessen. Men de mår inte så bra om fel saker kommer ner i avloppet.

Se när vår bajsolog Jenny utför experimentet

Det här experimentet är svårt att göra själv, därför rekommenderar vi att ni kollar när vår bajsolog Jenny visar hur mikroorganismer ser ut.

Acceptera kakor (cookies) för att se innehållet.

Efter studiebesöket

När ni är tillbaka i klassrummet efter studiebesöket så är det dags att sammanfatta ert besök. Sammanfattningen sker i två steg.

  1. Först får eleverna, antigen var för sig eller i grupper, svara på frågor i en del vi kallar ”reningskunskap”.
  2. Ni pedagoger svara på en enkät om hur studiebesöket var och hur vi kan göra delar bättre till nästa år. Reningskunskapshäftet får ni på ert besök hos oss.
Hjälpte denna information dig? Nej