Pengar till klasskassor genom lekfullt spel
Tre klasser i Linköpings kommuns årskurs 8 har fått ta emot pengar för sina framgångar i spelet Elskolan. Som en del av hållbarhetsarbetet i grundskolan, Bästa världen, är spelet en del i åttondeklassarnas sätt att lära sig mer om teknik och el. De vinnande klasserna kommer från Berzeliusskolan, Ånestadsskolan och Ekholmsskolan.
10 000 kronor för att spela en mix av frågespel och candy crush, utmaningen antagen tänkte Noah Leijon när han hjälpte sin klass 8s på Berzeliusskolan att vinna förstapriset i tävlingen Elskolan.
- Jag har spelat väldigt mycket och har kollat ställningarna i tävlingen varje vecka, säger Noah Leijon.
Tillsammans med sina klasskamrater spelade Noah Elskolan hela 310 gånger. Och det gav resultat. Klassen vann ganska övertygande och får 10 000 kronor av Bixia som ligger bakom spelet.
Så funkar Elskolan
Elskolan är uppbyggt i olika nivåer där eleverna samlar poäng och försöker klara så många nivåer som möjligt. Varje nivå har en tidsbegränsning och avslutas med ett spännande minispel. Varje korrekt besvarad fråga ger eleverna 40 poäng. Varje nivå består av tre slumpmässiga frågor, följt av ett minispel där eleverna kan samla in extrapoäng. Den totala poängsumman från frågorna och resultatet av minispelet utgör elevernas bidrag till klassens medelpoäng. Eleverna har haft obegränsat antal försök att spela, och det är poängen från deras bästa försök som räknas för klassens medelpoäng.
Ett annat sätt att lära sig på
Elskolan är inte bara en tävling, utan också ett interaktivt verktyg för eleverna att lära sig mer om förnybar och hållbar elmarknad. Genom att kombinera lärande och spel blir det både roligt och lärorikt för eleverna att delta. Spelet syftar till att öka medvetenheten om vikten av förnybara energikällor och hållbarhet i elproduktionen, samtidigt som det främjar klasskassorna genom de attraktiva priserna.
- Nu kan vi åka till Liseberg och ha kul, avslutar Emmie Skjelstad.
I veckan åker klassen till Göteborg för bland annat prispengen på 10 000 kronor. Två övernattningar och massor av kul på nöjesparken Liseberg.
Andra och tredjepris
Ånestadsskolans klasser i 8:an och 8B på Ekholmsskolan kom tvåa och trea i tävlingen. 5 000 kronor fördelas ut på klasserna på Ånestadsskolan och 3 000 kronor går till 8B på Ekholmsskolan.
På Ånestadsskolan är det läraren Sundes Alrefaee som uppmuntrat sina elever till spelet.
- Elskolan är en del i en ganska avancerad nivå i utbildningen. Spelet hjälper eleverna att lära sig och utvecklas med hjälp av en digital lösning som de är vana vid. De kan ha kul samtidigt som den är lärorik, säger Sundes Alrefaee.
- Det är kul att Elskolan har fått ett positivt mottagande, både från elever och lärare. Eleverna utmanar varandra i kunskap och samarbete, samtidigt som de blir mer medvetna om miljöfrågor och vikten av hållbarhet. Att lärarna också kan använda sig av Elskolan och ser det som ett värdefullt verktyg som kompletterar undervisningen och engagerar eleverna på ett innovativt sätt är också kul, säger Peter Janefjord, marknadschef på Bixia.