Dagvattendetektiver
När det regnar eller när snön smälter måste vattnet ta vägen någonstans, annars skulle det bli översvämning. Var tar regnvattnet som regnar på din skola vägen? Ner i stupröret förmodligen, men sen då?
Syfte
Genom att eleverna själva får inventera sin skolmiljö och miljön i närheten bidrar det till medvetenhet kring vad som händer runt omkring där man själv befinner sig dagligen.
Uppgift
Eleverna ska nu få undersöka var det finns stuprör på skolbyggnaden. Leder de ner i marken eller har de sitt utlopp ovan mark. Finns det dagvattenbrunnar på skolgården. Verkar det som att de funkar, eller blir det fullt med vatten någonstans när det regnar? Kan man hitta utloppet för dagvattnet i sin närhet?
Steg för steg:
- Dela in i eleverna i grupper
- Låt varje grupp rita eller få en karta över skolan och skolgården
- Pricka in de dagvattenbrunnar som finns på skolgården.
- Samlas det vatten någon annanstans på skolgården där det inte finns någon brunn. Varför?
- Var tar vattnet vägen? - Går det att ta med eleverna till den plats där vattnet rinner ut? Om ja, hur ser vattnet ut där, var tar det vägen sen?
Tips:
Hittar ni någon brunn som var full eller där vattnet inte rinner ner. Felanmäl det tillsammans med eleverna till på den här sidan.