Undersök vatten i närmiljön

Syftet med övningen är att ge eleverna förståelse för hur vattnets kretslopp ser ut lokalt, och hur vårt vatten påverkas av vad människan gör och tvärtom.

Uppgift

I anslutning till många av våra fritidshem finns närmiljöer som rymmer vatten som kan undersökas på olika vis. Här följer ett förslag på arbetsgång:

  • Presentera vattnets kretslopp.
  • Gå igenom relevanta begrepp, till exempel dricksvatten och dagvatten.
  • Beskriv vattnets kretslopp i Linköping. Var kommer vårt vatten ifrån? Hur renas det? Hur kommer det till våra hus? Vad är ett vattentorn och varför har vi ett sådant? Information och film för eleverna finns på här på Bästa världen-webben. Visa gärna filmen om Stångåns kretslopp i Linköping.
  • Låt eleverna vara Dagvattendetektiver! Finns det några dagvattenbrunnar på skolgården? Hur många? Reflektera över varför de behövs. Vart tror ni vattnet som rinner ner i dem tar vägen?
  • Vi studerar kartor. Hur ser vatten ut på kartan? Var finns det vatten i vår närhet på kartan?
  • Stämmer kartan med verkligheten? Besök vid olika vattenmiljöer i närheten. Vattnets väg följs. Vattenmiljöerna fotograferas.
  • Eleverna undersöker fakta om miljöerna och sammanställer information.
  • Hur ser det ut vid vattendraget? Finns det skräp? Reflektera över vad det innebär.
  • På en karta markerar ni olika vattenmiljöer med nålar och namn/begrepp. Därefter markeras även elevernas hus.

Avsluta med en diskussion om varför vi bor där vi bor: Vi bor där vatten finns.

Hjälpte denna information dig? Nej