Översvämmad legostad

Syftet med övningen är att eleverna ska få förståelse för hur skillnader i topografi och byggnadssätt påverkar vem som drabbas vid en översvämning. De ska också reflektera över varför det kan bli översvämningar.

Uppgift

Låt eleverna bygga en stad i lego för att utforska vad som händer vid en översvämning. Bygg på en bottenplatta så att vattnet stannar kvar i modellen.

  • Bygg en stad med en flod som rinner genom staden. För att få en nedsänkt flodfåra kan ni bygga ett lager lego som mark, och låta bli att lägga lego där floden ska gå så att bottenplattan blir flodbädden.
  • Bygg en mur runt hela staden så att du kan fylla på vatten utan att det rinner ut.
  • Bygg hus så att det blir tydliga höjdskillnader i staden, till exempel genom att se till att en del byggnader är högre än andra, bygga en kulle med ett hus på med mera.
  • Fyll på vatten så att floden är fylld först. Låt eleverna reflektera över vad som händer om det blir mer vatten i floden.
  • Fyll efterhand på mer vatten och se vad som händer när vattnet svämmar över. Vad hamnar under vatten först? Är det bättre att bo på kullen vid en översvämning?

Reflektera över vad som hänt om man hade haft dagvattenbrunnar i legostaden. Hade det gjort någon skillnad?

Hjälpte denna information dig? Nej