Ansök om att bli auktoriserad för insamling av returpapper

Från 1 januari 2022 övergår ansvaret för insamling och återvinning av returpapper från producenter till kommunerna. Det innebär att vi får uppdraget att samla in och hantera returpapper i Linköpings kommun. Entreprenörer som jobbar med insamling av avfall kan ansöka om att bli auktoriserade av oss att samla in returpapper i kommunen.

Hittills har returpapper varit en del av insamlingen av förpackningar enligt producentansvaret. Efter ett regeringsbeslut blir insamlingen av returpapper kommunalt ansvar från och med 1 januari 2022.

För fastighetsägare

Fastighetsägare, verksamhetsutövare och bostadsrättsföreningar som har insamling av returpapper behöver framöver anlita ett auktoriserat företag för att hämta returpapper. Se auktoriserade företag i listan nedan.

I returpapper ingår bland annat:

  • tidningar
  • skrivpapper
  • magasin

För aktörer inom avfallsinsamling

Som aktör inom avfallsinsamling kan du ansöka om att bli auktoriserad av oss att samla in returpapper. Fastighetsägare och verksamhetsutövare får i sin tur teckna avtal med dig för att få returpapper hämtat vid fastigheten.

Du gör ansökan om att bli auktoriserad för insamling av returpapper via upphandlingsverktyget TendSign. Ansökan kan ske löpande. Alla aktörer som uppfyller kraven har möjlighet att ansöka om auktorisering.

 

  • PreZero
  • Renall
  • Stena Recycling

Listan fylls på allt eftersom aktörer blir auktoriserade.

Tekniska verken erbjuder fastighetsnära insamling av returpapper utifrån samma villkor som auktoriserade aktörer ovan.

Hjälpte denna information dig? Nej