Bildspråk och illustrationer
Bildspråk
Tekniska verkens bildmanér sätter en känsla för hur Tekniska verken uppfattas både internt och externt. Bildmanéret gäller både fotografier och rörligt innehåll. Vi är med ”där det händer”, oavsett om vi visar en kund i hemmiljö eller en anställd som utför sitt arbete. I största möjliga mån visar vi människor, även på anläggningsbilder. Fokus ligger på personen och det hen gör, inte på maskinerna runt omkring. Bilderna ska följa vår övergripande tonalitet.
Avslappnat och aktivt
Personer är avslappnade och interagerar med varandra eller håller på med något arbete eller en syssla som känns relevant. Vi är aktiva hellre än passiva, det vill säga att personen på bilden gör något istället för att titta på. Endast på porträttbilder eller i viss berättande rörlig media tittar personer in i kameran. Tillsammans är ett nyckelord – när vi visar flera personer gör de saker ihop och interagerar med varandra på ett naturligt sätt.
Färger
Färger är mättade och glada. Naturligt och varmt är nyckelorden, gärna med solljus som ger bilden värme där det är möjligt.
Mångfald
Bilder och film visar människor av olika ålder, kön, etnicitet, kroppstyp, klädstil, familjesammansättning med mera. Mångfalden visas på ett sätt som känns naturligt och inte påtvingat.
Illustrationer
Tekniska verkens illustrationsmanér delas in i två kategorier: Ikoner och infografik.
Ikoner
Ikoner kan användas till exempel som symboler för våra olika affärsområden eller tjänster, eller för att skapa en förenklad bild av ett komplicerat innehåll. Ikonerna är alltid enfärgade och används främst i någon av våra tre blå profilfärger. De får även användas i vitt på färgad bakgrund. Sätts flera ikoner ihop till en bild, får bilden innehålla flera färger men varje ikon ska fortsätta vara enfärgad. Ikonerna används även av koncernens dotterbolag i deras profilfärger.
Infografik
Infografik och diagram förenklar och ger betraktaren en tydlig bild av budskapet. Illustrationerna är avskalade, enkla och tydliga. Undvik toningar och använd starka kontraster. Det är viktigt att det går snabbt att läsa av och förstå budskapet utan alltför mycket hjälptext. Använd Tekniska verkens färger, i huvudsak de blå nyanserna.