Ska du flytta? Vi hjälper dig

Gör flyttanmälan och teckna avtal för dina tjänster

När du flyttar till, eller inom, Linköpings eller Katrineholms kommun tillhör du Tekniska verkens nätområde och då behöver du teckna elnätsavtal med oss. Det gör du enkelt med vår flyttanmälan. Du kan teckna avtal för elnät och elhandel på samma gång. Ska du flytta inom vårt nätområde behöver du göra både en ut- och inflytt.

Innan du börjar, plocka fram ditt hyres- eller köpekontrakt

När du gör din flyttanmälan behöver du fylla i ditt lägenhetsnummer om du flyttar till lägenhet eller fastighetsbeteckning om du flyttar till hus. Det är för att vi ska kunna veta var vi ska ansluta dina tjänster. När du anmäler flytt anger du de datum som står i ditt kontrakt, alltså inflytt vid tillträdesdag och utflytt den sista dagen du har tillgång till bostaden.

Flyttar du till villa i Linköping?

Då kan vi också fixa avtal för

  • vatten och avlopp
  • sophämtning
  • fjärrvärme, om det finns på din nya adress. 

Anmäl din flytt minst fem dagar innan kontraktsdagen för inflytt, så ser vi till att elen är i gång när du flyttar in. 

Det här gäller om du flyttar in tidigare än du anmält och vill ha hjälp med att få i gång elen.

Flytta in

Alla behöver ett elnätsavtal, oavsett om du är ny i stan, flyttar hemifrån eller flyttar av andra anledningar. Det fixar du enkelt här.

Flytta ut

Ska du flytta från vårt nätområde eller behöver du bara hjälp att avsluta dina avtal? Det fixar du här.

Vad behöver jag tänka på?

Välj hur du ska flytta så hjälper vi dig med det du behöver tänka på.

Jag flyttar från:
Jag flyttar till:

Se över dina tjänster

Är du ny i stan, flyttat till villa för första gången eller kanske till din första egna lägenhet? Då är det viktigt att du ser över dina avtal med oss. 

Elnät och elhandel

För att få el i din bostad behöver du ha två avtal, ett för elnätet och ett för elen du använder. Vi ansvarar för elnätet i Linköping och Katrineholm och när du flyttar till våra områden ska du anmäla det till oss. För elen du använder kan du välja vilket elbolag du vill. Om du inte gör ett aktivt val kommer du få 100 procent förnybar el från Bixia, som är en del av Tekniska verken. Du får automatiskt ett anvisningspris som ligger lite högre, därför är det bra att välja avtal i samband med din flyttanmälan.

Sophämtning

Kontakta Kundservice för att beställa ett avfallsabonnemang, så kommer vi och tömmer din soptunna. I Linköping hämtar vi ditt hushållsavfall varannan vecka. I soptunnan kastar du både hushållssoporna och den gröna påsen med matavfall. Du kan se vilken dag vi hämtar ditt avfall webben, Mina sidor eller i vår app. I Katrineholm är det Sörmland vatten som hämtar soporna.

Fjärrvärme

Att värma ditt hus med fjärrvärme är enkelt, tryggt och bekvämt. Värms inte ditt nya hus med fjärrvärme? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Vatten och avlopp

När du flyttar in i ditt nya hem har du vatten i kranen och du kan spola på toaletten. Men se till så du anmäler din flytt så vi kan ordna ditt vattenavtal. Då betalar du alltid för rätt mängd vatten.

Bredband från Utsikt Bredband

Med bredband via fiber från Utsikt Bredband kan du beställa snabba, säkra och prisvärda bredbandstjänster som internet, TV och telefoni från flera leverantörer.

Rensa och städa

Vi vet att städa inte är den roligaste uppgiften när det är dags att flytta. Men vi kan hjälpa till att göra det lite lättare. 

Hyr container

När du flyttar kan du behöva rensa ut saker som måste kastas. Då är ett smidigt sätt att hyra en container.

Hitta till återvinningscentralen

I Linköping har vi tre återvinningscentraler där du kan lämna allt från soffor till trädgårdsavfall. Att besöka återvinningscentralerna kostar inget extra, det ingår i ditt ordinarie abonnemang för sophämtning. I Katrineholm är du välkommen till Vika återvinningscentral.

Sortera ditt avfall

När du flyttstädar hittar du säkert saker du inte vill ha kvar, men hur ska de sorteras? I vår sorteringsguide får du svar. Tänk gärna på miljön genom att lämna fungerande saker till second hand istället för att kasta.

Beställ kärltvätt

Är din soptunna smutsig och luktar illa? Då behöver den en ordentlig rengöring. Av oss kan du beställa en effektiv och miljövänlig tvätt av din soptunna. Tvätta gärna tunnan innan du flyttar så att nästa ägare finner den i gott skick.

Anmäla flytt

När du ska flytta kan det vara tryggt att veta att vi hjälper dig med dina avtal hos oss. Anmäl att du ska flytta minst 3-4 veckor i förväg så vi hinner ordna med avtalen.

Anmäl inflytt

Ska du flytta hit till stan? Välkommen! Anmäl till oss när du flyttar in så hjälper vi dig med nya avtal.

Anmäl utflytt

Ska du flytta ifrån vårt nätområde? Vi hjälper dig avsluta de avtal som är kopplade till adressen du bott på.

Adressändring och eftersänd post

Kom ihåg att adressändra när du flyttar så din post kommer rätt. Adressändring gör du lättast på adressändring.se eller Skatteverkets webbplats.

Hemförsäkring

När du flyttar behöver du ta med dig din hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag och se till så din hemförsäkring börjar gälla för din nya adress när du flyttar in.

När du har flyttat in

Nu är det dags att bekanta dig med ditt nya hem. Ta reda på var mätare sitter, när soporna hämtas och vad du som fastighetsägare ansvarar för. 

Var sitter mätarna?

Om du skulle drabbas av ett avbrott så är det viktigt att veta var proppskåpet, vattenmätaren och fjärrvärmecentralen finns, så att vi snabbare kan felsöka och hjälpa dig. Vattenmätaren sitter där vattenrören kommer in i ditt hus. Oftast hittar du vattenmätaren i källaren, i ett förråd eller vid en undercentral i fastigheten. Elmätaren kan vara placerad på lite olika ställen i huset. Det vanligaste är att de sitter placerade i ett elskåp på ytterväggen av ditt hus. Värms huset av fjärrvärme så hittar du oftast fjärrvärmecentralen i källaren, i ett tvättrum eller större badrum.

När hämtas soporna?

En soptunna ska finnas vid huset när du flyttar in. Har du byggt nytt så får du soptunnan i samband med att du tecknar avtal hos oss. Soporna hämtas varannan vecka och på webben hittar du enkelt vilken dag vi tömmer hos dig. Eller ladda ner appen och få påminnelser direkt i mobilen när det är dags att ställa ut tunnan. I Katrineholm sköts sophämtningen av Sörmland vatten.

Rapportera din vattenmätarställning

Du läser själv av din mätarställning och rapporterar in den till oss. Vi rekommenderar att du gör det precis innan du flyttar ifrån huset och direkt vid inflytt om du flyttar till ett annat hus. Läs sedan av mätaren minst en gång per år. Då vet du att du betalar för rätt vattenförbrukning, eftersom din avgift är beroende av vilken mätarställning du angett. Flyttar du till lägenhet så läser fastighetsägaren av er gemensamma mätare.

Välkommen till oss

Vi jobbar dygnet runt för att du ska ha det bra hemma. Om något inte fungerar eller om du har frågor är det bara att höra av sig!

Kundservice och felanmälan

Vi finns för dig. Vi besvarar dina frågor om våra tjänster via mejl, telefon eller i våra sociala kanaler. Du hittar också vanliga frågor och svar i vårt kundforum.

Enkelt och bra för miljön med digital faktura

När du väljer ett digitalt betalningsalternativ får du ett smart och tryggt sätt att betala dina fakturor. Samtidigt som du hjälper till att spara naturens och våra gemensamma resurser. Du anmäler att du vill ha e-faktura, e-postfaktura eller autogiro i din internetbank.

Se vad du använder på Mina sidor

På Mina sidor kan du få du en överblick över dina tjänster, se dina fakturor och avtal, hantera ärenden och se statistik över din användning och förbrukning. Du loggar in högst upp till höger här på sidan.

Håll koll på sophämtningen med vår app

Med vår app kan du som bor i Linköping enkelt hålla koll på när din soptunna ska ställas ut. Du får också statistik över hur mycket du slänger jämfört med snittet i Linköping, och kan beställa tjänster eller göra felanmälningar.

Prata med oss i sociala medier

På vår Facebook-sida kan du ställa frågor, se lediga jobb, se nyheter och få tips. Vi lägger även ut driftinformation vid större avbrott.

Tips och övriga tjänster

När du har bott in dig ett tag och kommit i ordning har du säkert också hunnit upptäcka hur saker fungerar. 

Avfallstjänster

Om du har en soptunna som inte är anpassad för ditt hushålls behov kan du välja att ändra ditt abonnemang. Du kan ha ett eller flera kärl. I vissa områden erbjuder vi också hämtning av ditt trädgårdsavfall mellan april-november. Det är ett enkelt och smidigt sätt att bli av med det du har rensat bort i trädgården.

Har du pool?

Har du en utomhuspool så kan vi ordna med påfyllning och tömning av vattnet. Och vill du förlänga badsäsongen maximalt rekommenderar vi att du värmer vattnet med fjärrvärme.

Fjärrvärmetjänster

Skötseln av fjärrvärmecentralen är i stort sett obefintlig. Du behöver oftast inte göra mer än att kontrollera trycket i systemet och fylla på vatten ibland om det behövs. Har du nyligen köpt ett hus som har fjärrvärme som uppvärmning är det en god idé att boka ett informationsbesök.

Egen elproduktion

Intresset för småskalig elproduktion ökar samtidigt som ny förenklad teknik gör det möjligt för fler att producera egen el. Produktionen sker oftast i små solcellsanläggningar. Som elnätsföretag är vi positiva till egenproduktion av el och vårt mål är att underlätta för alla som vill bli småskaliga elproducenter.

Ska du gräva nära ledningar?

Om du ska gräva på tomten behöver du att ta reda på om det finns några ledningar i marken. Eftersom ledningarna i marken förser samhället med värme, kyla, el och kommunikation är det viktigt att de inte skadas. Vi kan också hjälpa dig om du ska fälla träd nära luftburna elledningar.