Det här behöver du förbereda innan vi kan byta din vattenmätare
När du har fått en tid för byte av din vattenmätare finns det tre saker som du i god tid behöver förbereda för att bytet ska kunna göras.
Boka om tiden för mätarbytet om mätarplatsen inte uppfyller de tre punkterna nedan. Ta kontakt med en VVS-firma som hjälper till med det som behöver åtgärdas. Därefter är du välkommen att boka en ny tid för mätarbyte hos oss.
Mätarbytet är kostnadsfritt, normalt sett tar arbetet cirka 15-20 minuter, och under tiden är vattnet avstängt.
Det här behöver du förbereda - titta gärna på filmen nedan
1. Testa att dina ventiler är täta
- Vid vattenmätaren finns två ventiler. Testa att de är täta genom att stänga dem, och sedan öppna en kran. Vänta tills vattnet slutar att rinna, det kan ta flera minuter.
- Om vattnet slutar att rinna är ventilerna täta och fungerar som de ska.
- Om vattnet inte slutar rinna kontaktar du en VVS-firma för åtgärd.
2. Kontrollera att mätaren sitter fast i en konsol/väggfäste
- Har du ingen konsol finns den att hämta utan kostnad (värde cirka 500 kronor) på följande adress: Mätteknik, Runstensgatan 1B, grinden är öppen vardagar 06 - 17.30
- Vi rekommenderar att du kontaktar en VVS-firma för montering.
- Konsolen behövs för att vattenmätaren ska sitta stadigt och minska risken för vattenläcka. Den fungerar också som jordning för el på mätarplatsen.
3. Se till att området kring mätaren är fritt och har belysning
- Det är viktigt att du lämnar oss fritt utrymme för att kunna arbeta på mätarplatsen, både framför och ovanför mätaren.
- Det fria utrymmet bör vara minst 60 cm framför och 70 cm ovanför mätaren och ha fungerande belysning.
Om din mätarplats inte uppfyller punkterna ovan, behöver du boka om tiden.
Ändra din bokning
Du kan boka om din tid, men senast 24 timmar innan utsatt tid, om:
- du inte kan vara hemma utsatt tid
- din mätarplats inte uppfyller punkterna ovan
- du eller någon i ditt hushåll har förkylnings- eller influensasymtom
Du bokar om tiden genom att logga in på Mina sidor med Mobil BankId. Det går också bra att kontakta vår kundservice.
Kontakta oss om du har frågor
Här hittar du vanliga frågor och svar. Kontakta oss om du har frågor eller om du är osäker på om din mätarplats uppfyller punkterna. Du når oss på telefon 013-20 90 43. Det går också bra att skicka en bild på mätarplatsen via e-post till vk-gruppen@tekniskaverken.se så hjälper vi dig.
Varför behöver du åtgärda din mätplats?
Vattenmätaren i din fastighet tillhör Tekniska verken och bytet av den är kostnadsfritt. Platsen där mätaren sitter inklusive kopplingar, rör och ventiler tillhör dig som fastighetsägare. Det är därför ditt ansvar att se till att ventilerna är täta och att bekosta montering av konsolen/väggfästet.
Anledningen till att vi byter din vattenmätare är för att både du och vi ska vara säkra på att mätaren fungerar som den ska, och mäter rätt mängd förbrukat vatten. Det är ett lagkrav i Vattentjänstlagen att vattenmätaren ska bytas ut minst vart tionde år.
Genom att vi ställer krav på mätplatsens utformning, kan vi säkerställa god hållbarhet för mätaren och minimera risken för vattenläcka hemma hos dig.